בשעתנו הקשה, כאשר אנו מלווים את יקירנו בדרכם האחרונה, אנו רוצים להעניק להם כבוד אחרון באמצעות אקורד סיום סמלי מלא משמעות. כדי לעשות זאת, אנו בוחרים את המצבה שתשקף באופן הטוב ביותר את הכבוד שאנו רוחשים לאהובינו ומשאירים בה חותם מלא חשיבות שיאפיין את הרגשות שלנו כלפיהם.
בין הפרטים הכלליים שלרוב נרשמים על גבי המצבה, ניתן להוסיף משפט נוסף שיסמל את האדם הנפטר. משפטים שונים מתאימים לאנשים שונים ונוכל לבחור את זה שמייצג באופן הנכון ביותר עבורנו את הנפטר או הנפטרת ואת יחסיהם אתנו.
50 המשפטים:
- טוהר אהבתך וצניעותך יאירו דרכינו לעד (מקור לא ידוע): משפט לגבר או לאישה. אדם קרוב שזכרו יישמר אצל אנשים רבים.
- היית לנו עולם ומלואו, תישאר בליבנו לעד (מקור לא ידוע): משפט לגבר. המשפט מסמל בקשה שגם בלכתו של הנפטר, זכרו יישאר בלב קרוביו וילווה אותם.
- גם אם לא נפגש עוד בחיינו, בכל שעה ובכל מקום את אתנו ובתוכנו (מקור לא ידוע): משפט לאישה. המשפט מסמל הצהרה על ידי קרוביה של הנפטרת שיזכרו אותה לעד.
- השארת חלל שאף אחד לא ימלא, אדם כמוך יש רק אחד. זכרך גדול וחזק יהיה לעולמים (מקור לא ידוע): משפט לגבר. אדם אהוב ומיוחד שאיש לא יצליח לתפוס את מקומו.
- אהבתך ומסירותך לכולנו אור שיאיר את עינינו תמיד (מקור לא ידוע): משפט לגבר או לאישה. אדם אהוב בעל מעלות רבות שקרוביו יזכרו תמיד.
- האדם שניטמן חי בתוכנו (מקור לא ידוע): משפט לגבר. המשפט מסמל שהנפטר אמנם אינו בין החיים עוד, אך זכרו לעולם לא יפסיק ללוות את קרוביו.
- הזיכרון שהשאיר עומד באוויר כניחוח פרידה (מקור לא ידוע): משפט לגבר. המשפט מסמל אדם אהוב שנוכחותו תמיד הייתה מורגשת, וכך היעדרו מורגש על ידי כל קרוביו.
- הטבת יותר מכל אמונה לעשותינו טובים ויותר מכל גורל לעשותינו מאושרים (מקור לא ידוע): משפט לגבר או לאישה. אדם אהוב שקרבתו ליקיריו שמחה אותם, נעמה להם והפכה אותם לאנשים טובים יותר.
- לנצח תחיי בתוכנו ואנחנו בתוכך (מקור לא ידוע): משפט לאישה. אישה אהובה שלעולם לא תישכח מקרוביה.
- באדמה זו באה מנוחה לנפש יגעה איש הרוח רוח האיש אתה בלבנו לעד (מקור לא ידוע): משפט לגבר. אדם אחראי שמילא חובותיו בחייו וייזכר תמיד על ידי קרוביו.
- באצילות נפשך אהבתך ורוחב לבך תיזכר בלבנו לעד (מקור לא ידוע): משפט לגבר. אדם נדיב שזכרו ילווה תמיד את קרוביו.
- איש שהנתינה היתה דרכו כך יזכרהו רבים (מקור לא ידוע): משפט לגבר. אדם נדיב שזכרו ילווה תמיד את קרוביו.
- היא הייתה חזקה מהחורף, היא הייתה חזקה מסופה לצמוח מכלום שהיה לה זה סוד הכוח שלה (מקור לא ידוע): משפט לאישה. אישה עוצמתית בעלת נוכחות שבנתה וקידמה את עצמה.
- השמיים קדרו, השמש שקעה, ובלב נחרט זיכרון – מלא אהבה (מקור לא ידוע): משפט לגבר או לאישה. המשפט מסמל את הכאב של קרובי הנפטר או הנפטרת ואת כך שזיכרונם ילווה את הקרובים תמיד.
- איש עניו וצנוע תמים וירא אלוקים לעולמו אשר הכין לו מיהר ללכת (מקור לא ידוע): משפט לגבר, אדם שהלך בטרם עת. המשפט מסמל את מעלותיו של הנפטר ואת היותם הסיבה לרצון האל לאסוף אותו לקרבו.
- חשבתי לי שבעולם מושלם את לא היית עוזבת לעולם מגרש המשחקים כבר מיותם ואין בו אדם ("עולם מושלם"): משפט לאישה, בת זוג. המשפט מסמל געגוע עמוק.
- כמו שיום שנוצל כראוי מביא שינה מאושרת, חיים שנוצלו כראוי מביאים מוות מאושר (לאונרדו דה וינצ'י): משפט לגבר או לאישה. המשפט מסמל שהנפטר או הנפטרת חיו חיים מלאים והפיקו בהם את המיטב.
- ושירת חייו באמצע נפסקה (ביאליק): משפט לגבר שהלך טרם עת.
- לֹא הָעֲנָנִים הֵם אֲשֶׁר נִבְקָעוּ, כִּי אִם שְׁתֵּי עֵינַי אֲשֶׁר דָּמָעוּ (יהודה הלוי): משפט לגבר או לאישה. המשפט מסמל את הכאב והעצב של קרובי הנפטר או הנפטרת.
- אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹהִים בּוֹ (בראשית מ"א ל"ח): כיתוב לגבר. אדם בעל אופי התואם את מצוות האל – הגינות, יושר, צניעות.
- וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם (תהילים א' ג'): כיתוב לגבר. אדם הגון שתמיד שאף לצמוח ולהתפתח לאדם טוב יותר ויותר.
- סוּר מֵרַע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ (תהלים ל"ד ט"ו): כיתוב לגבר. אדם נעים הליכות השואף לדרכי שלום ונמנע ממריבות וסכסוכים.
- יְקָרָה הִיא מִפְּנִינִים וְכָל חֲפָצֶיךָ לֹא יִשְׁווּ בָהּ (משלי ג' ט"ו): כיתוב לאישה. אישה אהובה שלקחה חלק בחיי סובביה שלא ניתן להחליף בשום עצם חומרי.
- כִּי אֶל–אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין. עַמֵּךְ עַמִּי, וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי (רות א' ט"ז): כיתוב לאישה, בת–זוג, אחות או חברה קרובה. המשפט מתאר אישה אהובה ואת הרצון הבלתי פוסק להיות בחברתה.
- וְכָל אִשָּׁה חַכְמַת לֵב (שמות ל"ה כ"ה): כיתוב לאישה. אישה שידעה להבחין ברגשות סובביה, לתמוך בהם כשהיו צריכים ולשמוח איתם כאשר שמחו.
- עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ וַתִּשְׂחַק, לְיוֹם אַחֲרוֹן (משלי ל"א כ"ה): כיתוב לאישה. אישה שתמיד הייתה במיטבה, הן מבחינה חיצונית והן מבחינה פנימית.
- אַשְׁרֵי אָדָם מָצָא חָכְמָה וְאָדָם יָפִיק תְּבוּנָה (משלי ג' י"ג): כיתוב לגבר או לאישה. אדם סקרן ולומד שמחפש חכמה ותבונה.
- אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ (במדבר כ"ז י"ח): כיתוב לגבר. אדם אקטיבי שסובביו תמיד הרגישו בנוכחותו.
- אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה (אבות א' י"ב): כיתוב לגבר. אדם נדיב, חברותי וישר שתמיד מילא את חובותיו ונמנע מסכסוכים ומריבות.
- וּמְצָא חֵן וְשֵׂכֶל טוֹב בְּעֵינֵי אֱלֹהִים וְאָדָם (משלי ג' ד'): כיתוב לגבר או לאישה. אדם נעים וחברותי שהיה אהוב על כולם.
- בְּכֹל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא (במדבר י"ב ז'): כיתוב לגבר. אדם הגון וישר שכולם בטחו בו.
- מִנָּשִׁים בָּאֹהֶל תְּבֹרָךְ (שופטים ה' כ"ד): כיתוב לאישה, בת זוג או מישהי קרובה במיוחד. המשפט מסמל שהנפטרת הייתה חשובה למישהו יותר מכל אדם אחר.
- נֹשֵׂאת חֵן בְּעֵינֵי כָּל רֹאֶיהָ (אסתר ב' ט"ו): כיתוב לאישה. אישה אהובה וחברותית שהכל שמחו להיות בחברתה.
- צוֹפִיָּה הֲלִיכוֹת בֵּיתָהּ (משלי ל"א כ"ז): כיתוב לאישה, בת זוג או אם. אישה אחראית וקפדנית שדאגה תמיד שהיא וקרוביה יהיה במיטבם.
- וּבָנִיתִי לְךָ בַיִת נֶאֱמָן (מלכים א', י"א ל"ח): כיתוב לגבר, לרוב לבעל. אדם אחראי שמילא חובותיו ודאג לקרוביו.
- וְזִכְרָם לֹא יָסּוּף מִזַּרְעָם (אסתר ט' כ"ח): כיתוב לגבר. אדם יקר שזכרונו לא יישכח ויישאר עם צאצאיו לאורך כל הדורות.
- נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד, נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי (שמואל ב', א' כ"ו): כיתוב לגבר, לבעל, אב, אח או ידיד קרוב. אדם אהוב ביותר.
- אִישׁ חַיִל רַב פְּעָלִים (דברי הימים א', י"א כ"ב): כיתוב לגבר. איש אשכולות אשר עזר לסובביו או לקהילתו ועשה דברים רבים בחייו.
- לַכֹּל זְמַן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמַיִם (קהלת ג' א'): כיתוב לגבר או לאישה. המשפט מסמל השלמה עם המוות ועם כך שהנפטר או הנפטרת נחים על משכבם בשלום כעת.
- הִנֵּה נָתַתִּי לְךָ לֵב חָכָם וְנָבוֹן (מלכים א', ג' י"ב): כיתוב לגבר. אדם חכם שפעל בחייו בתבונה והיה חולק את תבונתו עם סובביו.
- נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם (משלי כ' כ"ז): כיתוב לגבר. המשפט מצביע על כך שכל אדם הוא אור האל ושבחייו היה הנפטר חלק מן האור השלם של כל בני האדם.
- חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ (משלי י"ד א'): כיתוב לאישה. אישה אחראית שהשקיעה בקרוביה ותמיד דאגה שיהיו במיטבם.
- דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם (משלי ג' י"ז): כיתוב לאישה. אישה ישרה וחברותית אשר שאפה תמיד לדרכי שלום ונמנעה מסכסוכים ומריבות.
- כִּי יוֹדֵעַ כָּלשַׁעַר עַמִּי כִּי אֵשֶׁת חַיִל אָתְּ (רות ג' י"א): כיתוב לאישה, בת זוג או מישהי אהובה. אישה אהובה במיוחד שמעלותיה הרבות היו ידועות לזולת.
- עֵת לָלֶדֶת וְעֵת לָמוּת (קהלת ג' ב'): כיתוב לגבר או לאישה. המשפט מסמל השלמה עם המוות ועם כך שהנפטר או הנפטרת נחים על משכבם בשלום כעת.
- בְּדֶרֶךְ חָכְמָה הוֹרֵיתִיךָ הִדְרַכְתִּיךָ בְּמַעְגְּלֵי יֹשֶׁר (משלי ד' י"א): כיתוב לגבר. אדם הגון ושקול שפעל בחייו מתוך חכמה ויושרה.
- קָמוּ בָנֶיהָ וַיְאַשְּׁרוּהָ בַּעְלָהּ וַיְהַלְלָהּ (משלי ל"א כ"ח): כיתוב לאם או לבת זוג. אישה אהובה שבני משפחתה כיבדו והודו לה.
- רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל וְאַתְּ עָלִית עַל כֻּלָּנָה (משלי ל"א כ"ט): כיתוב לאישה, בת זוג או מישהי קרובה במיוחד. המשפט מסמל שהנפטרת הייתה חשובה למישהו יותר מכל אדם אחר.
- פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ (משלי ל"א כ"ו): כיתוב לאישה. אישה חכמה ונבונה שידעה תמיד לומר את הדבר הנכון.
- בְּחָכְמָה יִבָּנֶה בָּיִת (משלי כ"ד ג'): כיתוב לגבר או לאישה. אדם אחראי שהשקיע בקרוביו ותמיד דאג שיהיו במיטבם.